Har du pengar att hämta?

Försäkringar Föräldrapenningstillägget är den nyaste av avtalsförsäkringarna och började gälla den 1 januari 2014. Har du varit föräldraledig under 2014 är det inte försent att göra en anmälan om tillägget i efterhand.

- Det märks att informationen är uppskattad, då alla vi pratat med tycker att det är bra att vi är ute och informerar. Samtidigt är det väldigt givande och roligt att kunna hjälpa andra säger (fr.v.) Marie-Louise Rindå och Victoria Morberg. Foto: Lena Blomkvist

Under november månad pågick en informationskampanj om Föräldrapenningstillägg, (FPT), den nyaste av kollektivavtalsförsäkringarna inom det privata kollektivavtalsområdet. En försäkring som kan ge 10 % extra i plånboken om man är föräldraledig.

LO-distriktet i Mellansverige följde upp den centrala kampanjen med lokala aktiviteter genom att vara ute och informera på fler platser i vårt geografiska område. Köpcentra, lekland, badhus och biografer besöktes.  I Uppsala besöktes bla Fyrishov där ett 100-tal föräldrar informerades vid två tillfällen.

En mycket försiktig beräkning visar att så mycket som 50 000 kr i utbetald ersättning kan vara resultatet av besöken, säger Lena Blomkvist, ansvarig för Facket Försäkrar i LO-distriktet i Mellansverige.

Totalt informerade LO-distriktet 427 personer om försäkringen och ett 100-tal av dessa kan ha pengar att hämta.

Josefine Holmgren väntar sitt första barn i februari.

Josefin Holmgren

- Föräldrapenningstillägget är en riktigt bra avtalsförsäkring och många vet inte om att de omfattas av den. Ta min syster exempelvis, säger Josefine. Hon hade ingen aning om att den gällde för henne, vilket den gjorde. 60 dagar x 10 %, det blev cirka 4000 kronor. För min del, fortsätter Josefine, kan det handla om cirka 20 000 kronor och lika mycket för min sambo. Fast det gäller att göra en anmälan om det förstås, då föräldrapenningstillägget inte kommer av sig självt, avslutar hon.

Här kan du läsa mer om föräldrapenningstillägget och göra din egen anmälan.