020560056 ring fackets hjälptelefon

LO-distriktet i Mellansverige

Har du frågor om sommarjobbet? Ring Fackets Hjälptelefon!

När många går på sommarledighet ser sommarjobbarna till att hålla igång Sverige. För många är det första jobbet och det är både spännande och frigörande. Men det finns också många frågor.

Parterna bildar gemensamt bolag för försäkringsinformation

LO, PTK och Svenskt Näringsliv har kommit överens om att bilda ett gemensamt bolag som ska samla och utveckla informationen till arbetare, tjänstemän och arbetsgivare om kollektivavtalade försäkringar och pensioner. Verksamheten ska vara igång senast 1 januari 2021.

Johan Danielsson (S): Nu tar vi tillbaka kontrollen

LOs EU-expert Johan Danielsson tar nu plats i ett parlament som får allt större betydelse för löntagarna i Europa. Nu påbörjar arbetet med att ta tillbaka kontrollen.

Johan Danielsson: Facket måste bekämpa de högerextrema krafterna

LOs EU-expert Johan Danielsson

I Ungern kan arbetsgivarna lägga ut en arbetsdag extra i veckan i övertid. Sätter vi inte stopp nu så kan det sprida sig till Sverige, säger Johan Danielsson som är (S)-kandidat i Europaparlamentsvalet.

Nätguiden Facket försäkrar

LO har tillsammans med förbunden tagit fram nätguiden Facket försäkrar. Målgrupp för guiden är alla anställda på arbetsplatser med kollektivavtal. Guiden beskriver avtalsförsäkringarna med hjälp av en film i inledningen, korta texter, övningar, exempel och illustrationer samt lär ut vilket skydd de olika försäkringarna ger.