020560056 ring fackets hjälptelefon

LO-distriktet i Mellansverige

Johan Danielsson (S): Nu tar vi tillbaka kontrollen

LOs EU-expert Johan Danielsson tar nu plats i ett parlament som får allt större betydelse för löntagarna i Europa. Nu påbörjar arbetet med att ta tillbaka kontrollen.

Johan Danielsson: Facket måste bekämpa de högerextrema krafterna

LOs EU-expert Johan Danielsson

I Ungern kan arbetsgivarna lägga ut en arbetsdag extra i veckan i övertid. Sätter vi inte stopp nu så kan det sprida sig till Sverige, säger Johan Danielsson som är (S)-kandidat i Europaparlamentsvalet.

Nätguiden Facket försäkrar

LO har tillsammans med förbunden tagit fram nätguiden Facket försäkrar. Målgrupp för guiden är alla anställda på arbetsplatser med kollektivavtal. Guiden beskriver avtalsförsäkringarna med hjälp av en film i inledningen, korta texter, övningar, exempel och illustrationer samt lär ut vilket skydd de olika försäkringarna ger.

Johan Danielsson: Ta tillbaka kontrollen över arbetsmarknaden

Det är dags att ta tillbaka kontrollen över arbetsvillkoren i Europa, säger Johan Danielsson, S-kandidat i valet till Europaparlamentet i maj.

Vi är glada att hamnarbetarna skrivit på ett andrahandsavtal

LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson välkomnar lösningen på hamnkonflikten. Industriförbundsprincipen upprätthålls och det blir tydligt vilket fack som har organisations- och avtalsrätten.