Svenska Transportarbetareförbundet driver frågan och pekar på vikten av att stärka kraven på god arbetsmiljö i upphandlingarna av färdtjänsten. Det går inte att fortsätta skylla på trafikföretagen. Kraven på en god arbetsmiljö måste bli starkare i avtalen och följas upp lika rigoröst som kvalitetskraven.
Östergötlands region är politiskt styrd, och det är därför upp till politikerna att driva på för förändring. Fler partier borde, likt Socialdemokraterna, lyssna på vittnesmålen från Transports medlemmar och agera för att förbättra situationen för färdtjänstchaufförerna.
LO Mellansveriges distriktsstyrelse ställer sig bakom Transports krav:
- Realistiska tidsscheman: Tidsscheman måste utformas så att chaufförerna kan utföra sina arbetsuppgifter utan att känna sig stressade eller pressade.
- Effektiv planering: Arbetsfördelningen måste bli mer rättvis och resurserna utnyttjas på ett bättre sätt.
- Tillräckliga raster: Chaufförerna måste få ta de raster de behöver, både för sin egen hälsa och för att kunna utföra sitt arbete på ett säkert sätt.
- Uppföljning och förbättringar: Östgötatrafiken måste systematiskt följa upp hur arbetsmiljön ser ut och vidta åtgärder för att åtgärda brister.
Det är inte försvarbart att fortsätta acceptera att människor som utför en viktig samhällsfunktion utsätts för dåliga arbetsvillkor.
Transport ställer krav men räcker samtidigt ut handen genom att överlämna denna protestlista.
För det är dags att politiker, fackförbund och arbetsgivare tillsammans arbetar för att skapa en bättre arbetssituation för färdtjänstchaufförerna i Östergötland.
/LO Mellansveriges styrelse genom ordförande Majlene Westerberg