Nätguiden Facket försäkrar

Försäkringar LO har tillsammans med förbunden tagit fram nätguiden Facket försäkrar. Målgrupp för guiden är alla anställda på arbetsplatser med kollektivavtal. Guiden beskriver avtalsförsäkringarna med hjälp av en film i inledningen, korta texter, övningar, exempel och illustrationer samt lär ut vilket skydd de olika försäkringarna ger.

Syftet är att fler ska veta vad man ska göra när något hänt och vart man ska vända sig för att anmäla en skada eller händelse. Det vanligaste användningssättet för nätguiden är självstudier, men kan också användas på andra sätt, till exempel som diskussionsmaterial på kurser och möten.

Nätguiden Facket försäkrar fungerar lika bra i datorn, i telefonen och på surfplattan. Förbundsavdelningarna uppmanas att sprida nätguiden på hemsidor, i tidningar, i sociala medier samt att använda sig av materialet i guiden i kontakter med anställda, medlemmar, förtroendevalda och ombudsmän.

Här laddar du hem nätguiden.