LO-ledningens turné startade i Västerås

Arbetsmarknad Jobbfrågan avgörs inte i Stockholm. Vi måste ha en diskussion med fackets medlemmar och förtroendevalda runt om i hela Sverige, om hur vägen till full sysselsättning kan se ut.

Första stopp för ledningsturnén var Västerås.
Första stopp för ledningsturnén var Västerås. Foto: Gun-Britt Karlsson

Vi ska lyssna i hela landet

Jobbfrågan avgörs inte i Stockholm. Vi måste ha en diskussion med fackets medlemmar och förtroendevalda runt om i hela Sverige, om hur vägen till full sysselsättning kan se ut. Det säger LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, på plats i Västerås, första stoppet på LO-ledningens landsomfattande turné för fler jobb och rättvisa löner.

I Västerås väntar fler än 160 förtroendevalda från LOs 14 medlemsförbund, som samlats till en tvådagars verksamhetskonferens inför det kommande arbetsåret.

Glänsande presentation

Sebastian de Toro, leningsturnén Västerås.

Att sammanfatta tre års utredningsarbete, 24 djuplodande underlagsrapporter och slutligen en sammanfattande kongressrapport på närmare 500 sidor, i bara tio minuters presentation är något av en utmaning. En utmaning som LO-ekonom Sebastian de Toro, en av de tre projektledarna, hanterar med glans.

Vi är på rätt väg med jobbpolitiken

Erika Larsson hör hemma i IF Metalls Sörmlandsavdelning 22.

- Jag har visserligen inte läst hela rapporten, men av presentationen här i dag tror jag helt klart att vi är på rätt väg när det gäller jobbpolitiken.

Inte minst avsnittet om rättvisa löner, och då speciellt kvinnolönerna, tycker hon stämmer till eftertanke.

Avtalsrörelsen blir tuff

Erika Larsson, ledningsturnén i Västerås- I tvätteriindustrin, där jag kommer ifrån, arbetar många kvinnor. Årets avtalsrörelse kommer att bli tuff, arbetsgivarnas attityd blir bara hårdare och hårdare för varje avtalsrörelse.

- Därför är det så viktigt att vi verkligen försöker hitta en framkomlig väg till rättvis lönesättning, säger Erika.

LO-kongressen ger färdriktningen

Målet med LO-ledningens turné är att inspirera förbunden till att skriva motioner till LO-kongressen nästa år. Det är då den politiska riktningen stakas ut och grunden läggs för hur LO ska arbeta för att få fler människor i arbete och öka investeringarna i välfärd, infrastruktur, utbildning, bostäder och inte minst arbetsmarknadspolitik.

Sigrid Bøe